En klassisk tur i Kebnekaisefjällen

23 - 31 mars 2007

Fredagen den 23 mars: Kl 17.40 lämnade vi den kalla och blåsiga perrongen i Uppsala och tog tåget norrut.

Lördag 24 mars

När vi steg upp någonstans norr om Boden var det bra med snö utanför tågfönstret. I Kiruna steg vi av tåget och tog bussen till Nikkaluokta där vi blev inkvarterade i stuga 1 och 2. Efter lunch gjorde vi en skidtur upp i Vistasdalen i strålande sol. Efter en mer eller mindre varm dusch åt vi en sen middag p.g.a. bröllopet som pågick i restaurangen. Men när maten väl kom var den mycket god och vi hade en fin utsikt över fjällen från bordet. De som orkade vara uppe på kvällen kunde också se norrsken.

Klicka på bilderna för att dem i större format.

Kvällssol i Vistasdalen

Söndag 25 mars

Vaknade till en ny strålande morgon. Kl 10, sommartid, hade vi packat in oss själva, ryggsäckar, skidor och stavar för skotertransport till Lisas stuga. Erik och Henrik Sarri körde oss upp genom Vistasdalen. På grund av de senaste dagarnas mildväder började jokken gå upp så vi lastade ur några hundra meter före Lisas stuga. Vi stannade till och tog oss en titt på den lilla stugan och fortsatte sedan en bit till upp längs med jokken innan vi tog lunch i solsken. Morgonens kyliga vind hade nu i stället blivit en varm vind och somliga slumrade till vid den sköna pausen. Fortsatte upp genom dalen som nu bitvis var ganska barblåst och avtöad. Framme vid Vistasstugan möttes vi av hundskall, förutom stugvärdens hundspann fanns ytterligare två. Vi tog en eftermiddagsfika och tog sedan tag i de vanliga stuggöromålen som att hugga ved och hämta vatten, man firade ner spannen i ett långt rep från bron över jokken. Ute ven fortfarande den varma vinden. Anders och Karin bjöd på middag. Kvällsstunden efter middagen ägnades åt läsning och korsord.

Avfärd från Nikkaluokta

Lunchpaus i Vistas

Måndag 26 mars

På morgonen var det +5 grader, mulet och frisk vind från nordväst. Stugvärden gav oss följade väderprognos. ” Det kommer att bli frisk motvind och plusgrader och på tisdag blir det ännu varmare. Det blir hemskt!” Trots denna dystra utsaga startade vi kl 9 upp mot Stuor Reaiddavaggi. Det blåste ganska friskt och snön var hård. Men vi strävade på och när vi gjort den värsta stigningen klarnade det upp och vi kunde njuta av dalen med de branta fjällsidorna. En polishelikopter på övning for fram och tillbaka över dalen. Nedanför Nallos branta vägg stannade vi och stärkte oss med godis som passerat bästföredatum som vi fått av stugvärden. Efter av vi svängt norrut blev föret lättare och vinden inte lika hård och solen nådde ner till oss ibland. Så dök stugan upp och vi möttes av stugvärden Jeppe med hunden Nemo. Lunch tog vi i en snödriva utanför stugan i nästan lä. Fem av oss gav oss iväg på en eftermiddagstur medan matlaget förberedde middagen. Vi gick brant uppför på norra sidan om bäckravinen. Det var hård skare och bakhalt, men sedan hade vi en skön utförslöpa ner till sjön och mycket bättre före. Vinden hade nu avtagit och solen sken. Så vände vi tillbaka och hade en lång härlig utförslöpa till stugan. Denna dag var det Kerstin och Wivianne som bjöd på middag. Efter en delikat middag försökte vi hålla oss vakna till det eventuella norrskenet, men fick nöja oss med stjärnor och halvmåne.

Stuor Räitavagge

Lunch vid Nallostugan

Skymning vid Nallo

Tisdag 27 mars

Vaknade till en helt klar morgon. Solen färgade fjälltopparna i rött. Stugvärden meddelade att vädret skulle fortsätta så här möjligen med hård vind i byarna. Vi startade före kl 9 upp genom ravinen. Det blåste ganska rejäl motvind, men föret var bra och utan större problem tog vi oss upp till Readdajavri. Vi passerade ett järvspår och tog sedan en paus i solen nedanför Tjäktjatjåkka. Fortsatte över sjön och nerför sluttningen medan vinden avtog och solen sken. Kl. 11.30 stod vi uppe i sluttningen och såg Sälkastugorna nedanför oss och Sälkamassivet på andra sidan dalen. Vi beslöt att ta lunch innan vi åkte ner och letade upp en något så när lä plats i en ravin. Där satt vi och njöt i solskenet och tog en middagsslummer. Sedan var det full fart ner till stugorna. Efter att vi hade installerat oss i stugorna och handlat gav vi oss iväg på en eftermiddagstur. Vi prövade sluttningen upp mot Sälkaglaciären, men beslöt oss för att inte bestiga Sälka nästa dag. Det var hård skarsnö hela vägen. Gjorde en sväng i dalen och sedan tillbaka till stugorna som ligger som en liten by på en liten höjd. Herrarnas bastu började kl 17 så till middagen kl 18 var de rena och fräscha. Lena och Annika bjöd på middag och sedan var det dags för damernas bastu. Efter ett ganska intensivt bastubadande var alla rena till efterrätten. Så satt vi och såg den nedgående solen lysa upp fjällkanterna, himlen mörkna och Venus-aftonstjärnan blinka över Sälkatjåkka.

Stuor Räitavagge mot Sälka

Kvällssol över Sälka

Onsdagen 28 mars

Under natten vaknade vi ibland till av vinden som tog i och skakade stugan. Men mot morgonen avtog vinden och vi vaknade till en ny vacker dag. Efter frukost gav vi oss iväg med lätt packning längs med västra sidan av Tjäktjavagge mot norr. Solen sken och föret var fint. Vi gled lätt nedanför fjällsidorna. Järven, rävarna och någon hare hade lämnat spårlöpor . Vi tog lunch en bit upp i Tjäktjapasset. Grävde ut en bänk och satt med utsikt söderut över dalen. Solen gassade. Efter lunch parkerade vi våra ryggsäckar och fortsatte upp till vindskyddet uppe i passet. Sedan gled vi utför i härliga utförslöpor. Turen tillbaka blev varm. Långkalsongerna kändes helt onödiga. Tillbaka i stugan blev det eftermiddagsfika, ompackning och matinköp. Det blev ytterligare en vacker kväll med stjärnhimmel och månsken.

Solskenstur i Tjätkavagge

Tjäktjapasset

Middag i Sälka

Torsdag 29 mars

När vi vaknande låg molen lågt över fjälltopparna. Nu hade vi blivit så snabba med morgonsysslorna så vi var klara redan kl 8.30. Skaren var ganska hård så det var lite jobbigt i uppförsbackarna, men glidet utför var fint. Vi passerade Kaskasavagge och Kuopervagge och vindskyddet. Sista biten gled vi utför i tilltagande sidvind. Snötäcket minskade också rejält ju närmare vi kom Singistugorna. Vid lunchtid var vi framme och möttes av stugvärden Ludvig med en hund som gärna ville klappas. Vi inkvarterade oss i säkerhetsstugan och åt vår lunch. Sedan åkte vi upp en tur i motvinden i Naesketvagge. Denna dag stod ledarna för middagen. Ute yrde snön och vinden ven.

Avfärd mot Singi

Drakryggen

Singi, sameviste och stugor.

Fredag 30 mars.

När vi vaknade som vanligt vid 6.30 var det mulet, -5 grader, frisk västlig vind och snöbyar. Halv nio var alla klara för avfärd, stugan städad, Anders hade hämtat 25 l vatten och slasken var utburen. Med vinden i ryggen startade vi uppför backen mot Keb. Uppe i övre Latjovagge klarnade det upp en stund och vi såg Liddobaktes skarpa kam. Vi blåste ut genom dalen, ibland med så dålig sikt att man bara såg närmsta ledkrysset. Föret med omväxlande skare och nysnö gjorde farten ryckig. När dalen vidgade sig stannande vi till bakom en kulle och ett stort klippblock för att få lite lä. Vi fyllde på energi- och vätskebehovet och vilade benmusklerna. Framför oss låg nedre Ladtjovagge med mycket barmark. Vi kryssade fram på snöfläckarna och åkte ett tag på jokkens is. Här ökade vinden ytterligare i styrka och snöbyarna tätnade. Sikten blev dålig och vi hade fullt upp med att bromsa farten. I dalen nedanför Kaipak kom vi lite i lä, sikten blev bättre och vi fortsatte den sista biten uppåt över snösträngar och ris med lite snö på tills vi nådde fjällstationen. Vi hade avverkat hela sträckan på 3.5 timme. Väl framme gick vi snabbt till självhushållet för att äta lunch eftersom vi kände att energiförrådet höll på att ta slut. När vi pustat ut installerade vi oss på rummen Kaipak B och D och gick sedan till den efterlängtade duschen och bastun. Vid middagen frossade vi i mjukt bröd och grönsaker. Personalen i restaurangen jobbade för högtryck, men höll på att glömma vår efterrätt, men det gjorde inte så mycket för det är inte ofta man har middag med högfjällsutsikt.

Latjovagge i medvind

Lunch i Kebnekaise.

Middag i Kebnekaise.

Lördag 31 mars

Vaknade tidigt av en grupp militärer som släpade sin utrustning genom korridoren. Kl. 7 var alla nere till frukosten och där fanns mycket gott att välja på. Kl. 9 var vi klara för avfärd och blåste sedan ner genom dalen längs skoter- och skidspåret som var den enda snö som gick att åka på. Vid halvtio var vi nere vid nedre båtlänningen, men våffelserveringen var inte öppen så vi fortsatte en bit till genom björkskogen tills vi hittade lä där jokken gjorde en krök. Här åt vi vår sista lunch på turen. Den sista biten ner till Nikkaluokta gick det undan. Så avslutade vi färden där den började med dusch, ompackning och middag innan vi tog bussen till Kiruna.