9 - 10 juni 2007: Familjetur på Testeboån

Använd Google Earth för att se hur vi paddlade. Om det inte fungerar att klicka på länken får du ladda ner filen först.
Du måste ha Google Earth som är ett gratisprogram för satellitbilder.

Årets familjetur var förlagd till Gästrikland. Närmare bestämt delar av kanotleden Ockelbo - Smörnäs - Högbo. Vi var 11 vuxna och 10 barn i åldern 4 till 10 år som gav oss iväg vid 19-tiden på fredagskvällen. Till starten, ca 10 km norr om Smörnäs, hade vi 15 mils bilkörning, men eftersom vi denna gång valt att starta på fredagskvällen så hade vi gott om tid.

Övernattningen gjordes på gräset på vändplanen vid ”vägs ände”. (Sista kilometrarna är enskild skogsbilväg, men vi hade tillstånd att använda vägen.) Lördagsmorgonen var så solig och varm som man bara kan önska sig. Efter frukost så skickades bilar till de tänkta avslutningsställena. I vår ursprungliga planering så skulle turen sluta vid Brännsågen i övre delen av Testeboån. Dessvärre så var vattenståndet så lågt i Testeboån så det var tveksamt om vi skulle kunna paddla till Brännforsen. Därför beslutade vi att ha bilar vid både Oslättsfors, dit det var sjöpaddling, och vid Brännsågen.

Vid 10-tiden när kanadensarna var packade och bilförarna återvänt så startade vi paddelturen längs Långsjöns västra strand. Vid Hångeln smalnade sjön till sig och vi fick vår första ”fors” (ett strömmande vatten med lite stenar i), vilken alla klarade utan svårighet.

Vi fortsatte ut i Mellansjön, som i övre delen är ganska smal och mer liknar en kanal än en sjö. I slutet av sjön smalnade den åter av och det blev dags åter igen för lite strömmande vatten, Grytströmmen; vilket klarades galant, trots en hel del stenar.

Omedelbart efter passagen av strömmen så var det dags för lunch. Efter en väl tilltagen lunchpaus, där de flesta hann med både bad i strömmen och lunch, så fortsatte vi ner till Smörnäs. Där har Friluftsfrämjandets Gävledistrikt en fin kursgårdsanläggning med stuguthyrning, kanotuthyrning och servering. För vår del var det serveringen som var av störst intresse, eftersom alla ville ha glass i sommarvärmen. Några tog även en fika.

Efter denna paus så fortsatte vi turen ner i Lundbosjön till Norra Boön, som enligt ryktet skulle vara en bra övernattningsö. Tältplatserna var väl inte så många och fina som vi hoppats på men vi tyckte att de kunde duga. Efter tältuppslagningar så var det middagsförberedelser, bad men fram för allt att få igång den obligatoriska lägerelden. Alla barnen samlade ris och ved och fick till slut tända elden.

Barnens stora nöje den här kvällen var nog att de fick sköta eldandet utan alltför mycket tjat och förmaningar från de vuxna.

Söndagsmorgonen bjöd på lite regn och åskmuller så vi tog det lugnt. När vi kom iväg fram på förmiddagen så sken solen och sjön var blank som en spegel. Vi paddlade nu NO upp till Olslättsfors där vi landade på sandstranden nedanför kyrkan. Nu var det dags att bestämma om vi skulle fortsätta turen i Testeboån eller avsluta här. Efter inspektioner av vattenståndet i ån så beslöt vi att avsluta turen. Det var alldeles för lite vatten i ån så det skulle ha blivit mycket besvärligt att ta sig ner till Brännsågen.

Det blev i stället lunch och bad, hämtning av bilarna och lastning av kanadensarna. Turen avslutades med att vi gick till "hembyggdsgårdens" servering och köpte glass.