Stackskäret 26-27 juli 2008

Dag 1

Vid Äspskäret var vi inte ensamma utan fick lasta av för att sedan parkera bilarna ganska långt bort. Stå längs med vägen vågade vi inte med tanke på risken att erhålla en parkeringsbot. Packande i de små men sjövärdiga farkosternas vattentäta utrymmen gick lugnt och metodiskt.

Ostlig vind 2-3 m/s, 30 grader varmt, sol och god sikt mötte oss och ingen klagade nämnvärt. Efter iläggning gled vi norröver längs västra sidan av Rävsten upp mot Högalmen. Vid ett litet skär vek vi av österut, kryssade ner mellan ”bådorna”, där vi också tog paus för bad, fika och mera bad.

Vi höll ut minst 100 meter från Sköthällornas fågelskyddsområde som inte släpps förrän den sista augusti. Borgören passerades på insidan under vinkande till habiten.

Stackskäret fann vi precis i tid till Bolibompa (vintertid) men ingen hade TV med sig. Istället blev det tvagning, tältresning, bad, mat och så ännu ett dopp.

En vattenscooter drog förbi i full fart på väg till ett gäng på en intilliggande kobbe.

Kvällstur blev det efter påtryckningar, vilket jag är tacksam för. Havet låg helt stilla i den nedgående solen och det var gudomligt vackert. Det motorburna gänget vände hemåt när vi kommit ut på vattnet och det blev ordentligt lugnt. Inte för att de väsnats, men alla ljud färdas långt över öppet vatten en stilla afton som denna. Först paddlade vi rakt ut en bit på det blanka havet. Sen rekognoserade vi kanalen mellan Högsten och Stackskäret som mycket riktigt är igenväxt. Väl iland gjorde mygg och knott vad de kunde för att driva oss in i tälten och så småningom lyckades det dem i deras uppsåt.

Dag 2

Solen värmde tälten redan under tidig morgon.

Min tillflykt tog jag i skuggan av tältet och lyckades sova ytterligare en timme. Land- och sjöväderrapporten utlovade något mer vind än gårdagen och inåt land även skurar och åska.

De flesta började dagen med ett bad innan frukost i solen.

Något efter tio kom vi så iväg trots vågor mot land. Runt Ytterdagsskäret fick vi känna på lite sjögång. Med gruppen väl samlad höll vi ut från land för att slippa studsvågorna. Sen kom grunda och trånga vatten där vår färd snirklade sig söderut med stopp för toalettbesök och räddningsövningar.

På Stora Risten fann vi bra klippor för lunch och bad

Sen bar det iväg västerut. Vi beskådade Gloudden och SSRS-båten på Stora Risten. Mot klubbholmen vid Stora Moören låg ett antal segelbåtar förtöjda och vi språkade kort med solande besättningar. Efter en lov in mot gamla hamnen var det så dags för upptag.

Färjekön var förvånansvärt kort och snart var vi ombord. Det sedvanliga stoppet för glass i Öregrund livade upp sinnet. Lite ledsamt var det att åka hem efter en härlig tur med trevliga deltagare men duschen hemma hägrade.